Az egészség = tiszta víz, hiszen a víz alapvető lételemünk, víz nélkül nincs élet. Betegségeink 90%-át a krónikus (folyamatos) alacsony vízfogyasztásunknak köszönhetjük! Míg élelem nélkül akár 30 napig is megvagyunk, víz nélkül csak 3 napig. Szervezetünk kb. 65%-a víz. Ahogy öregszünk, úgy csökken víztartalmunk. Míg egy csecsemő szervezetében 80% víz van, addig az idősekében már csak 50%. Az agy 90%-a, a vér 86%-a, a szív 77%-a, a máj 84%-a, az izmok 70%-a víz.

1% folyadékvesztés 30% teljesítményromlást idéz elő!

 

A vízhiányos állapotot, a szomjúságot a száj szárazságával érzékeljük, ám ez már a vízhiány egy elfajult változata. Nem lenne szabad megvárnunk ezt az érzést, de ha már kialakult, azonnal inni kell. A szervezetünkben működő bonyolult vízszabályozó rendszer vízhiány esetén először az agyat látja el vízzel, majd a létfenntartó szerveket és így tovább. Az ízületeink például a lista végén szerepelnek, így krónikus vízhiány esetén okozhat ízületi problémákat.

A víz:
  • biztosítja a vérkeringést, a vér ozmózisos nyomását;
  • a szükséges tápanyagok oldását, felszívódását, szállítását; 
  • befolyásolja a vér sav-bázis egyensúlyát; 
  • hőszabályzó szerepe van, mely biztosítja az állandó belső hőmérsékletünket.

Egy felnőttnek 2-2,5 liter folyadékra van szüksége naponta. A mennyiséget befolyásolja a fizikai aktivitásunk, az időjárás, a lázzal járó betegségek, hasmenés... Ezt a táplálékkal és a közvetlen folyadékfelvétellel tudjuk fedezni. Vízháztartásunkat idegi és hormonális mechanizmusok szabályozzák. Napi 1400 liter víz folyik át az agyunkon és 2000 liter a vesénken. A szervezeten belüli körforgása során a víz az anyagcseretermékeket is felveszi és tovább viszi, méregtelenítve ezzel a szervezetet.

Nem mindegy tehát, hogy mit és mennyit iszunk. A tiszta eredetű, természetes ásványvíz a biológiai vízigény kielégítésére a legalkalmasabb. Az ásványvíz jó ízű, kiváló szomjoltó, s emellett számos, táplálkozásfiziológiailag fontos ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz, a szervezet számára könnyen feldolgozható és beépíthető formában.

Mi történik vízhiány esetén?

Vízhiány esetén megemelkedik a méreganyagok testfolyadékbeli koncentrációja, így a test szinte "megmérgezi" saját magát: a 20 százalékot meghaladó vízvesztés már életveszélyes állapotot jelent. Sportolás közben még több vizet vesztünk. Ezt és a veszített ásványi anyagokat mihamarabb pótolni kell. 30 percnél további sporttevékenység esetén mindenképp kell közben is folyadékot fogyasztani, mert csökkenhet a teljesítőképességünk és felléphetnek keringési zavarok. Legegyszerűbben úgy tudjuk megállapítani, mennyi folyadékra van szükségünk, hogy megmérjük magunkat edzés előtt és edzés után is, és a kettő különbsége adja, hogy mennyit érdemes inni.

  • Felborul az anyagcsere
  • Tönkremegy az emésztés
  • Lanyhul a légzés és az oxigénellátottság
  • Elsavasodik a szervezet, így 70%-al nő a daganatos betegségek kialakulásának esélye
  • Korai öregedés, ráncos, gyulladt, érzékeny bőr, töredezett fénytelen haj és köröm
  • A vér sűrűsége növekszik (besűrűsödik), romlik a szervezet oxigén ellátottsága
  • Növekszik a káliumkoncentráltság -> szomjúság érzet alakul ki, 
  • A szomjúságérzet már egy elkésett jelzés! Ilyenkor a vízveszteség már nagyobb, mint a testtömeg 1%-a, ami kb. háromnegyed liter víz hiányát jelzi!
  • Pulzusszám emelkedés
  • A szívnek percenként 3-5 ütéssel többet kell végeznie ahhoz, hogy a sűrűbb vért a sejtekhez pumpálja, hogy a sejtek az izommunkához szükséges oxigénhez továbbra is hozzájussanak

A Washingtoni Egyetem felmérései szerint 1 pohár víz maradandóan csökkenti a diétázók 100%-nak az éhségérzetét; 5 pohár napi víz elfogyasztása 45%-al csökkenti a vastagbélrák esélyét, 79%-al a mellrák esélyét, 80%-al a hólyagrák esélyét; 8-10 pohár víz napi elfogyasztása a hát és ízületi fájdalmakban szenvedők 80%-nak csökkentette a fájdalmát.


Vízhiány okozta tünetek:

1-5% vízhiány esetén (szájszárazság kialakulása): 6-10 % vízhiány esetén: 11-20% vízhiány esetén:
  • szomjúság
  • türelmetlenség
  • étvágytalanság
  • bőrpír
  • emelkedő pulzusszám
  • émelygés
  • szédülés, fejfájás
  • nehéz légzés
  • végtagok bizsergése
  • magas vérsűrűség
  • nehéz nyálképzés
  • izomgörcsök
  • homályos látás
  • nyelési nehézség
  • fájdalmas vizelés
  • érzéketlen, ráncos bőr


Mikor igyunk vizet, hogy megelőzzük a szomjúság érzetet?
  • Felébredéskor üres gyomorra, utána 45 percig semmit ne együnk-igyunk. Ez elősegíti a belső szervek működésének beindulást.
  • Minden főétkezés előtt egy fél órával, ami elősegíti és előkészíti az emésztést.
  • Igyunk vizet, ha éhségérzetünk van, mert lehet, hogy csak szomjasak vagyunk
  • Igyunk vizet lefekvés előtt az alvás közbeni agyvérzés és a szívroham kiküszöbölésére
  • Egy pohár víz elfogyasztása fürdés előtt lecsökkenti a vérnyomást
  • Az étkezés után elfogyasztott hideg víz az ételben lévő zsiradékot megkeményíti, ezáltal hamarabb szívódik fel, mint maga az étel, mely rákhoz vezethet.

De mi is az ásványvíz?

Tiszta, a földfelszín alatti védett rétegből származik. Régebben az ásványvizek ásványi anyag tartalmát szigorú határok szabályozták, ma már csak bizonyos összetevők felső határértékeit fektetik le. Kedvező mennyiségű ásványi anyagokat, makro- és mikroelemeket tartalmaznak. Ez fedezi napi szükségletünk egy részét. Az ásványi anyagok szerepet játszanak a szervezet optimális vízháztartásának, elektrolit- és sav-bázis egyensúlyának, valamint ionháztartásának fenntartásában. Egészséges felnőttek korlátlan mennyiségű természetes ásványvizet fogyaszthatnak. Fogyókúrázók és cukorbetegek is pótolhatják vele folyadék és ásványi anyag szükségletüket. Tejfehérje és tejcukor allergia esetén az ásványvizek fontos kalcium források lehetnek. Egyoldalúan táplálkozók, fizikai munkát végzők, sportolók és idős emberek kiváló ásványi anyag forrása lehet az elfogyasztott ásványvíz. A szénsavas vizek oltják legjobban a szomjúságot, segítik a vizelet-kiválasztást, a húgyutak átöblítését, valamint gyomorgörcsoldó hatásuk is van. A refluxban szenvedők és a puffadásra hajlamosak viszont válasszanak a szénsavmentes ásványvizek közül! Kisgyermekeknek a szénsavmentes és az alacsony ásványi só tartalmú vizeket kínáljuk!

Hazai természetes ásványvizeink összes ásványianyag tartalma (mg/literben megadva)

 
Forrás: Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács




- Ön biztos abban, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot iszik?
- Sav-bázis rendszere egyensúlyban van?

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentazegeszsegrol.blog.hu/api/trackback/id/tr52859882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.