A gyerekkori elhízás mértéke és az elhízott gyerekek száma is rohamosan nő világszerte, az iskolások fele már itthon is túlsúlyos, és egyre több a cukorbeteg.

Ön elégedett gyermeke táplálkozásával?  Boldog lenne, ha felnőttként nem lenne cukorbeteg? Ha választhatna, szívesebben tenne az asztalra családja elé egészséges ételeket?

Az „okos” mákos bejgli receptjét – ami nemcsak finom, de egészséges is - a cikk végén megosztjuk Önnel.
 
Minden 5. gyerek kövér!

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) legutóbbi felmérése alapján a 7-14 éves fiúk 18 százaléka, a lányoknak pedig 20 százaléka túlsúlyos, emellett a fiúk 7,5 százaléka és a lányok 6 százaléka tekinthető elhízottnak. Az adatok az OÉTI 2005-2006-os felmérésének eredményei, és a helyzet azóta  még tovább romlott.

Ezt örökölted?

Az olyan családokban, ahol az anyuka, az apuka, a nagymama vagy a nagypapa is túlsúlyos vagy kövér, gyakrabban kövérek vagy túlsúlyosak a gyerekek is. Mindenesetre csak a hajlam az, ami öröklődik, így a gyermek hízékonyabb, ez azonban nem jelenti azt, hogy szükségszerűen túlsúlyos is lesz. Ennek oka, hogy a túlsúly kialakulását még sok minden más is befolyásolja.

Kevés mozgás+túlzott kalóriabevitel=túlsúly

Manapság sokat üldögélnek a gyerekek - az oviban, az iskolában, otthon a televízió vagy a komputer előtt - márpedig aki alig mozog, az alig éget el energiát. A naponta több mint 2 órát tévéző gyermekek könnyebben lesznek túlsúlyosak, és depressziósak, főleg, ha közben még egy kis nassolnivaló is kezük ügyébe kerül.

Reklám és  táplálkozás

A televízió ontja magából az egészségtelen ételek és italok reklámjait. Az óriási, mindenhol elérhető és jelenlevő élelmiszer-választék folyamatosan csábít, és arra vezérel, hogy többet együnk, mint kellene. Ráadásul sokszor a kalóriában leggazdagabb (gyorsétteremi) vagy "konyhakész"  készítmények a legcsábítóbbak. Aki gyakran és rendszertelenül étkezik, és közben még nassolgat is, túlsúlyossá válik.

Kritikus időszakok

Amikor a gyerekek iskolába kerülnek, sok minden megváltozik: kevesebbet mozognak, nőnek a követelmények és fokozódik a stressz is. Ez szintén a kilók megszaporodásához vezethet. A pubertáskor nagy változásokat hoz, ha a lelki problémákra a gyermek az evésben keres megoldást, könnyen felszökik a kilók száma. Azt is szem előtt kell tartanunk, hogy a fiatalok divatos és kedvelt élelmiszerei túl sok kalóriát tartalmaznak.

Következmény

A dundiság ma már nem lehet csupán esztétikai kérdés, a túlsúly befolyásolja a gyermekek egészségi állapotát és fejlődését is. A túlsúly magas vérnyomás kialakulásához vezet, emelkedik a vérzsírok koncentrációja és a vér cukorszintje, ami a cukorbetegség kialakulását mozdítja elő. Nő a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata – mindez már gyermekkorban! Mindenekelőtt a láb, a térd és a csípő ízületei szenvednek a túlsúlytól, fokozottabban kopnak, hamarabb elhasználódnak. A túlsúlyos gyermek ezeken kívül általában túl keveset is mozog, ami az izmok lanyhulásához vezet, vagyis nincs annyi ereje, hogy túlsúlyos testét megfelelően mozgassa, ezért alakulnak ki a tartásproblémák.

Kicsúfolás

A túlsúlyos gyereket gyakran kiközösítik társai, de ők nem csak a gyerekek megjegyzéseitől szenvednek, hiszen a felnőttek és a szülők rosszalló pillantásai is rombolhatja az önbecsülésüket. A rossz érzések és a félelmek idővel depresszió és különféle evészavarok kialakulásához vezethetnek, így a táplálkozáshoz való viszonyulás újra sérül, bezárva az ördögi kört. Próbáljon gyermekével aktív, mozgásban gazdag programokat szervezni, olyanokat, amelyek közben mindannyian jól érzik magukat.

Magzati környezet

Gyakran már az anya teste sem megfelelő környezet a gyermek számára, mert telítve van a helytelen ételek, gyógyszerek, kávésav, cigaretta, alkohol mérgével és salakanyagával. A növekvő gyermek táplálása helytelen, túl sokat nézi a tévét, mindenhová autóval viszik, ahelyett, hogy gyalogolna, és kevés időt tölt a szabad levegőn.

Egy „átlaggyerek” egészségi állapota meglehetősen rossz, ennek többnyire mégsem az - már hazánkban sem - hogy szüleik túl szegények és nem tudják őket megfelelően táplálni. Sőt, a legtöbbjük kedvére válogathat a vegyi anyagokkal teli sütemények, fagylaltok, édes, szénsavas és cukros üdítők, cukorszörppel leöntött palacsinta, ízesített tejkészítmények, pattogatott kukorica és csokoládés tej között, ahelyett hogy a nélkülözhetetlen fehérjéket, szénhidrátokat, zsírokat és vitaminokat fogyasztaná. A fiatalkor érzékeny éveiben kellene a legegészségesebben élni. A korai évek alatt a belső elválasztású mirigyek és a máj a teljesítménye legjobb formáját nyújtja, és ez adja a gyermeki kirobbanó jókedvet, a kimeríthetetlen energiát, a tökéletes kiválasztást. Ehelyett az átlag újszülött úgy jön a világra, hogy teste már tele van méreganyagokkal.

Ne csak tápláld!

Unalomig ismételhetjük, hogy üdítők helyett tiszta vizet igyunk, és azt itassuk a gyerekkel is, sokat tartózkodjunk szabad levegőn, és a mozogjunk, kerüljük a káros anyagok bevitelét a szervezetbe amennyire lehetséges, ám a gyermekkel való törődés nem csak ebből áll. Előfordul, hogy egy gyerek a szüleire néz, és azt gondolja: „Itt valami nincs rendben! Ők sem tökéletesek!” Bár a szülő felelőssége kezdetben nem vitatható, idővel a személyes felelősségérzetet is ki kell alakítani a gyerekben. Szüleink sem óvhatnak meg mindentől egész életünkben. Idővel magunknak kell gondoskodnunk személyes jól-létünkről.

Tanítsd meg helyesen és boldogan élni!

Bár az elhízásban a nevelésnek is komoly szerepe van, a szülők se hibáztassák magukat, hanem igyekezzenek a gyermeket jó irányba terelni és lelkileg, szellemileg is felkészíteni a felelősségvállaló, tudatos életre. A gyereknek idővel bizony meg kell tanulnia önállóan gondolkodni és felelősséget vállalnia tetteiért és a következményekért. Természetesen, ez a táplálkozásra, egészségvédelemre és az élet más területeire is érvényes.

Karácsonykor is fontos, hogy odafigyeljünk étkezésünkre, ilyenkor könnyebben csúszik le szaloncukor és egyéb édesség, hizlaló, káros ételek. Most egy olyan bejgli recepttel szeretnénk Önöknek kedveskedni, ami nem csak hogy egészséges, nagyon finom is!

Mákos beigli - paleo Judu módra

4 tojást kettéválasztottam, a fehérjét csipet sóval kemény habbá vertem, a sárgáját 3 ek. mézzel, kevés fahéjjal és reszelt citromhéjjal fehéredésig kevertem. Ehhez adtam a 8 ek. darált mákot (cukor nélkül is meg lehet darálni!!!), majd óvatosan a tojáshabot. Sütőpapírral bélelt sütőlapon 1 cm vastagon elterítettem és 175 °-os sütőben 12 percig sütöttem. Benedvesített konyharuhára terítettem (papírt lehúztam) és még melegen feltekertem. (Vigyázat, könnyebben törik, mint a mandulás piskóta!) A töltelék a dm-ben kapható bio kókusztej konzerv sűrű, krémes része, reszelt citromhéjjal és vaníliával felfőzve pár perc alatt. (A biztonság kedvéért kevés zselatint is tettem bele.) Mikor a tészta is és a krém is kihűlt, akkor házasítottam őket. Ugyanezzel a technikával a diós beigli is előállítható!

Forrás: http://www.tenyek-tevhitek.hu/paleolit-reggelik.htm
További egészséges ételeket is megtalál ezen az oldalon.

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentazegeszsegrol.blog.hu/api/trackback/id/tr832527561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.